Grolsch
Product strategy
Personas
Customer journey mapping
Product roadmapping
Workshops faciliteren
Design sprint workshops
Design Thinking
Innovation sprints
Speed boat methode
MoSCow canvas
User Experience (UX)
Double diamond
Card sorting
Tree testing
Interviewing
Informatie architectuur
User flows & scenarios
Usability testing
A/B experimenten
Lean, Agile en Scrum
User Interface (UI)
Wireframing
Visueel en UI ontwerp
Online (re)branding
Interactie patronen
Design systems
Design tokens
Prototyping
WCAG 2.0 accessibility
Documentatie
Micro-animaties
Grolsch viert 400 jaar karakter
Klant | Grolsch |
Bureau | Sanoma Media |
Jaar | 2015 |
Leestijd | 5 minuten |
Een geweldige reden om de rijke historie van het merk bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Grolsch, MEC en Sanoma ontwikkelden daarom samen een interactieve activatiecampagne. Centraal idee: van nu naar toen, van NU.nl naar Toen.nl.
- Creëren van awareness, waarbij de kernwaarden van het biermerk centraal staan: Karakter, Vakmanschap en Authenticiteit.
- Eren van oud-directeur Grolsch Gerard Brummer.
- Retail activatie.
De oplossing
Per ingezet device (desktop, mobiel, tablet) is een interactieve uiting gecreëerd. Hierbij stond het verhaal over het 400 jaar bestaan van Grolsch steeds centraal. Er werd letterlijk teruggeblikt naar de geschiedenis van Grolsch. Van nu naar toen.
Naast het inzetten van een home page take-over op NU.nl stonden alle bannerposities van NU.nl één dag helemaal in het teken van het 400-jarig bestaan van Grolsch.
Desktop
Op NU.nl werd een aansprekende, geanimeerde en ïnformerende home page take-over ingezet. Het gemaakte activatiemechanisme zorgde ervoor dat men door het klikken op de G-toets van het toetsenbord werd meegenomen van NU.nl naar Toen.nl. Alle artikelen in die ‘krant’ waren vervolgens clickable. Samen met de redactie van NU.nl werd gezorgd voor relevante content.
Tablet en Mobiel
Om de ervaring van de Grolsch beugel bijna letterlijk te ervaren, kon in de getoonde banner de beugel van de fles worden geswiped en met een plop ging men van NU.nl naar Toen.nl.
Het resultaat
Het unieke van deze campagne was dat de consument zelf zeer enthousiast was, gezien de reacties op social media.
- De activatie heeft een dag gedraaid. Hij is ruim 9.000.000 keer zichtbaar geweest bij de doelgroep.
- Er is 3.500 keer op de 'G' toets gedrukt, na animatie was dit 8.750 keer.
- Op mobiel is 270.000 keer geswiped, waarvan 29,3% actief met de banner bezig is geweest.
- Op tablet is 22.500 keer geswiped, waarbij 9,5% actief met de banner bezig is geweest.
Conclusies van de case
Alle doelstellingen zijn met deze campagne van een dag ruim behaald en heeft ruim 3,5 keer de investering aan mediawaarde opgeleverd. Al met al is het een succesvolle campagne geweest. MEC en Sanoma zijn beide tevreden. De introductie van de 'druk op de G button' is nieuw en innovatief en er is veel zichtbaarheid en impact geweest.