Kamer van Koophandel
Product strategy
Personas
Customer journey mapping
Product roadmapping
Workshops faciliteren
Design sprint workshops
Design Thinking
Innovation sprints
Speed boat methode
MoSCow canvas
User Experience (UX)
Double diamond
Card sorting
Tree testing
Interviewing
Informatie architectuur
User flows & scenarios
Usability testing
A/B experimenten
Lean, Agile en Scrum
User Interface (UI)
Wireframing
Visueel en UI ontwerp
Online (re)branding
Interactie patronen
Design systems
Design tokens
Prototyping
WCAG 2.0 accessibility
Documentatie
Micro-animaties
Krijg jij met het UBO-register te maken?
Klant | Kamer van Koophandel |
Jaar | 2021 |
Bijdrage | Expert interviews, klant reizen uitwerken, user flows, developer handover |
Leestijd | 5 minuten |
Het Nederlandse kabinet bracht het optuigen en bijhouden van de Ultimate Beneficial Owner-register (kortweg UBO's) onder bij de Kamer van Koophandel.
Het register komt voort uit Europese regelgeving. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden. De reden waarom we een UBO-register hebben, is dat dit helpt bij het voorkomen van witwassen van geld, terrorisme financiering, belastingontduiking en fraude.
Om die redenen is het belangrijk dat in het UBO-register accurate en actuele informatie over de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie is opgenomen.
Probleemstelling
Het UBO-register kreeg na de lancering veel kritiek dat de invoering aan alle kanten mis ging.
Kort na de lancering werd ik aangenomen om de klant reizen, het inschrijvingsproces en de UBO-opgave te verbeteren. Daarmee reduceerde hij het afkeur percentage en maakte inzichtelijk, per rechtsvorm, wie de uiteindelijke belanghebbende binnen een organisatie zijn.
Oplossing voor de gebruiker
Een notaris of tekenbevoegde van de organisatie kan nu zelf UBO's inschrijven, uitschrijven of wijzigen met de keuze om een opgave digitaal of per post in te dienen. Daarnaast is het nu mogelijk om een opgave tussentijds op te slaan.
Business goals
1,5 miljoen ondernemingen en organisaties moeten vóór 27 maart 2022 alle UBO's hebben ingeschreven.
Succes metric
- Verhogen initiële vulling UBO-register
- De opgave per post verminderen
- Verhogen klantbeleving o.b.v. CES score
- Minimaliseren van het afkeur percentage
User flow